Kundeservice | Mestermøbler
HANDLEVOGN
Handlevognen er tom
Nyttig informasjon om hud > Rvareomsetning

Garverier kjper sin rvare sortert etter vekt og kjnn. P den mten kan en garver om han nsker det operere med kun oksehuder, men det er svrt sjelden. Stort sett bruker de litt fra alle kategorier, for ha muligheten til spille p de prisforskjeller som oppstr mellom de ulike vektklasser og typer. Derfor er det litt tvilsomt nr enkelte mbelprodusenter averterer med mbler i ekte oksehud. Etter at rhuden er omgjort til lr skal det en ekspert eller godt laboratorieutstyr til for kunne kjnnsbestemme dyret. Kjnnet er ogs stort sett uinteressant nr mbelet er ferdig.

Prisen p mbellr svinger ganske voldsomt og det har sine helt spesielle rsaker, som det ganske sikkert kan vre nyttig vite litt om.
Utgangspunktet for prissettingen er rhudens kostnad. I motsetning til nr sagt alle andre bransjer s kan ikke tilbudet p rhuder kes eller minskes i takt med ettersprselen.
Rhuden er et et rent avfallsprodukt i slakteriindustrien, og befolkningens appetitt p kjtt er bestemmende for mengden som tilbys. Alle variasjoner i forholdet mellom tilbud og ettersprsel slr derfor direkte ut i prisen. Den delen av prisen p mbellr som skriver seg fra tilsatsmidler og produksjonsomkostninger har vist seg vre svrt stabil. Rasjonalisering har til dels kompensert for den ordinre pris- og lnnsutviklingen, og mange ting tyder p at ogs i de nrmeste rene vil nytt maskineri og nye teknikker ke garverienes produktivitet.
Som de fleste sikkert kan tenke seg s varierer ikke tilbudet p huder srlig mye. Folks spisevaner nr det gjelder kjtt er ganske stabile og verken sykdom eller naturkatastrofer gjr det helt utslaget p jordbrukets storfehold i noen del av verden.
P lengre sikt er det likevel ting som tyder p et redusert husdyrhold. Proteiner av bde fisk og vegetabilier utgjr en stadig kende del av kostholdet og svrt f land kan vise til kende produksjon av rhuder. P den mten kan tilbudet betraktes som relativt stabilt, med en svakt fallende tendens.
Ettersprselen derimot er det hplst ha noen sikker formening om over tid. Moten svinger, nye alternativer kommer og overtar tradisjonelle lrmarkeder, og garveriindustrien forsker etablere nye. I dag kan man trygt si at garveriene har 4 hovedmarkeder. Det er sko, lrvare, bekledning og mbler. Mbel har de siste rene vist strst relativt vekst.
Fra tid til annen inntreffer det at vi fr en lrforbrukende mote p to eller flere av disse sektorene samtidig, og den kte ettersprselen vil da forrsake kraftig priskning. 1979 var et typisk r hvor dette inntraff. Prisene fordoblet seg fra juli -78 til juli -79, og ret etter, i juli -80, var de falt til godt under utgangspunktet.
Siden den gang har vi hatt en noe mindre topp i begynnelsen av 1982, og ved rsskiftet 85/86 var vi inne i den mest langvarige topp som bransjen har opplevd i moderne tid. Prisstigningen tok til i begynnelsen av 1983, og ndde sitt hyeste niv i begynnelsen av 1984. Siden har stort sett nivet ligget fast. Tidligere var vi vant med et industriens block-ordres p lr tok "toppene" av priskurven i det disse ordrene ga faste priser over mange mneder i strekk. N derimot, har nivet nrt s hyt s lenge at ingen lenger har verken ordre eller lagre til "gamle" priser. At vi likevel har en lrmote bde innen konfeksjon og mbler er mildt sagt forbausende. Dagens prisniv p ferdige produkter i lr skulle etter alle solemerker og all lrdom virket ettersprselsbegrensende. Slik var det tidligere, og derfor sto prisene seg sjelden lenger enn en sesong eller to.

Mestermøbler AS
Telefon: +47 900 88 057. Åpningstider kundeservice 09.00 - 22.00.
Copyright © 2022 www.mestermobler.no Mestermøbler AS. All rights reserved. Personvern